Kielce v.0.8

Muzyka
Ira - Kierujemy się własnymi gustami

 drukuj stron�
Muzyka Rozmowy
Wys�ano dnia 10-11-2010 o godz. 22:42:49 przez rafa 8646

Zdobywcy trzech „Superjedynek”, a zarazem autorzy utworów okreÅ›lanych w wielu recenzjach jako ważne. O tym, czy komercyjny sukces musi wynikać z „celowania” w gusta odbiorców, oraz o nieprzewidywalnoÅ›ci muzycznego rynku wypowiedziaÅ‚ siÄ™ dla Wici wokalista IRY, Artur Gadowski.



Andrzej Szczodrak: Koncert w Kielcach rozpoczÄ…Å‚ siÄ™ od „Mocnego”. Czy utwór ten byÅ‚ w 2001 roku pomyÅ›lany, jako „hymn” powrotu zespoÅ‚u IRA na scenÄ™?

Artur Gadowski: Nie. Nie pamiÄ™tam, żebyÅ›my pracujÄ…c nad tÄ… piosenkÄ…, myÅ›leli o tworzeniu hymnu. ByÅ‚ to, naszym zdaniem, utwór, który warto nagrać.

A.Sz.: Elektroniczne „wstawki”, byÅ‚y w Waszej muzyce pewnym przeÅ‚omem. Bardzo dobrze sprawdzajÄ… siÄ™ także w utworze „Mój Bóg”, który jest jednym z mocniejszych na pÅ‚ycie „9”. JakÄ… rolÄ™ bÄ™dzie odgrywać „elektronika” w muzyce IRY? Jak powinny być wykorzystywane tego typu brzmienia w muzyce rockowej?

A.G.: Gramy na żywo i nie używamy żadnych elektronicznych wstawek na naszych koncertach. Używamy elektroniki tylko w studio. Myślę, że stosujemy ją z umiarem. Przede wszystkim jesteśmy zespołem gitarowym. A barwy elektroniczne mają tylko wzmocnić i wzbogacić brzmienie gitar. Jeśli chodzi o wykorzystywanie tego typu barw w muzyce rockowej, to nie jest to przecież żadna nowość. Jeśli cofniemy się troszkę w czasie, to dojdziemy do wniosku, że elektroniczne instrumenty są obecne w muzyce rockowej już od ponad 40 lat.
Mam tu na myÅ›li eksperymenty takich artystów jak: The Beatles, Deep Purple czy Europe albo Bon Jovi.

A.Sz.: Nawet, gdy radia omijaÅ‚y szerokim Å‚ukiem piosenki, w których dominuje gitara, w wypowiedziach Artura Gadowskiego pojawiaÅ‚o siÄ™ stwierdzenie, iż IRA jest wÅ‚aÅ›ciwie zespoÅ‚em komercyjnym. Ale czy oznacza to kierowanie siÄ™ gustami sÅ‚uchaczy już na etapie pracy nad utworem?

A.G.: NienawidzÄ™ tego sÅ‚owa – komercja. Co to wÅ‚aÅ›ciwie oznacza? Kurt Cobain powiedziaÅ‚ kiedyÅ›, że jest popowym artystÄ…. I ja siÄ™ z nim zgadzam. Bo czy może być jakaÅ› lepsza nagroda dla artysty za jego pracÄ™ niż popularność? Na etapie pracy nad utworami kierujemy siÄ™ tylko i wyÅ‚Ä…cznie wÅ‚asnymi gustami.

A.Sz.: NajszlachetniejszÄ… odmianÄ… utworu komercyjnego jest hymn pokoleniowy. Przy innym stosunku mediów do muzyki rockowej taki status mógÅ‚by zyskać choćby pochodzÄ…cy z najnowszej pÅ‚yty utwór „Z dnia na dzieÅ„”. Bezsprzecznie jednak na to miano zasÅ‚ugujÄ… m.in.„Nadzieja” i „Mój dom”. Czy przy tworzeniu tych piosenek pojawiaÅ‚o siÄ™ poczucie, że mogÄ… odegrać takÄ… rolÄ™?

A.G.: Nie mam pojÄ™cia jak to siÄ™ dzieje, że piosenka staje siÄ™ hymnem pokoleniowym. PracujÄ…c nad piosenkÄ…, wiem tylko tyle, czy Å›piewa mi siÄ™ jÄ… dobrze czy źle. To co dzieje siÄ™ z piosenkÄ… potem, to już zależy od fanów i radiosÅ‚uchaczy .

A.Sz.: Utwór „Spróbuj” zawarty na pÅ‚ycie „9” to mocna wypowiedź skierowana do osób, które nie akceptujÄ… nowego oblicza IRY. A czy zdarza siÄ™ taka krytyka od fanów, która odbierana jest przez zespóÅ‚, jako konstruktywna?

A.G.: To dobre pytanie. Szczerze mówiÄ…c, nie przypominam sobie żadnej konstruktywnej krytyki.

A.Sz.: Jakie cechy powinien mieć „idealny fan zespoÅ‚u IRA”?

A.G.: Nie wiem.

A.Sz.: Elementem historii zespoÅ‚u sÄ… spotkania z osobami umiejÄ…cymi kreować media, takimi jak Walter CheÅ‚stowski, Kuba Wojewódzki. Na co powinien zwracać uwagÄ™ muzyk w kontaktach z ludźmi telewizji?

A.G.: MieliÅ›my, jako mÅ‚ody debiutujÄ…cy zespóÅ‚, bardzo dużo szczęścia do osób zajmujÄ…cych siÄ™ prezentowaniem muzyki w telewizji. A na co zwracać uwagÄ™? NaprawdÄ™ nie mam pojÄ™cia.

A.Sz.: Dziękuje za rozmowę.


Rozmawiał: Andrzej Szczodrak


Komentarze

Error connecting to mysql