Kielce v.0.8

Kino
Letnie odkurzanie kina: ojciec widowiska filmowego

 drukuj stron�
Kino Åšwiat
Wys�ano dnia 29-08-2009 o godz. 22:41:34 przez rafa 5835

Twórca filmowego spektaklu i zarazem jedna z najbarwniejszych postaci początków kinematografii.

Ten pierwszy czarodziej kina tracił orientację, gdy szło o sprawy związane z prawnymi aspektami filmowej produkcji. Za tę naiwność miał wkrótce zapłacić najwyższą cenę.

„Kino nie ma żadnej przyszÅ‚oÅ›ci. MÅ‚ody czÅ‚owieku, niech mi pan za to podziÄ™kuje. Mój wynalazek jest nie do sprzedania, dla pana byÅ‚aby to ruina”- w ten sposób 28 grudnia 1895 roku Antoine Lumière uzasadniÅ‚ Mélièsowi odmowÄ™ sprzedaży swej kamery. Georges byÅ‚ jednak nieugiÄ™ty. Jako iluzjonista i wÅ‚aÅ›ciciel teatru „Robert Houdini”, który kupiÅ‚ od wdowy po wielkim prestidigitatorze, zamierzaÅ‚ wÅ‚Ä…czyć nowy, frapujÄ…cy wynalazek do swych magicznych spektakli. W tym celu sprowadziÅ‚ z Londynu animatograf Roberta W. Paula i rozpoczÄ…Å‚ wÅ‚asnÄ… produkcjÄ™, ulepszajÄ…c przy okazji kamerÄ™. Jego pierwsze filmy byÅ‚y krótkimi dokumentami kopiujÄ…cymi dokonania Lumière’ów, wkrótce jednak zasÅ‚ynÄ…Å‚ jako pomysÅ‚owy nowator, który za pomocÄ… fantastycznej scenografii i rozmaitych trików wykreowaÅ‚ dla widzów nierzeczywisty Å›wiat. Choć nie porzuciÅ‚ zainteresowaÅ„ dokumentem, realizujÄ…c głównie rekonstrukcje historyczne takie jak „Sprawa Dreyfusa” (1899) czy „Koronacja Edwarda VII” (1902), jego celem byÅ‚o już nie tylko rejestrowanie i opisywanie otaczajÄ…cej rzeczywistoÅ›ci, ale również tworzenie fikcji. By bez przeszkód realizować swÄ… pasjÄ™, Méliès wybudowaÅ‚ w Moutreil-Sous-Bois pod Paryżem studio filmowe, które caÅ‚e byÅ‚o oszklone jak oranżeria.

Jako filmowy twórca zajmowaÅ‚ siÄ™ praktycznie wszystkim: wymyÅ›laÅ‚ fabuÅ‚y swoich filmów, czÄ™sto inspirujÄ…c siÄ™ literaturÄ…, byÅ‚ dekoratorem, reżyserowaÅ‚ i wystÄ™powaÅ‚ w produkcjach. Można wiÄ™c Å›miaÅ‚o, nawiÄ…zujÄ…c do tytuÅ‚u jednego z jego filmów, nazwać go „czÅ‚owiekiem-orkiestrÄ…”. Jego pomysÅ‚y filmowe opieraÅ‚y siÄ™ na eksperymentach teatralnych, wykorzystywaÅ‚ różne urzÄ…dzenia mechaniczne oraz kukÅ‚y. Do najczęściej wykorzystywanych trików należaÅ‚y zdjÄ™cia nakÅ‚adane, kolorowanie taÅ›my filmowej, zastosowanie ruchu taÅ›my do tyÅ‚u, wprowadzanie montażu w celu stworzenia fantastycznego widowiska. WymyÅ›liÅ‚ i zastosowaÅ‚ podwójna ekspozycjÄ™, która polegaÅ‚a na tym, że po kolejnych multiplikacjach postaci stawaÅ‚y siÄ™ przezroczyste. Jest też uważany za pioniera w filmowaniu poklatkowym. Wszystkie wymyÅ›lne triki miaÅ‚y na celu zadziwienie, olÅ›nienie i zaszokowanie odbiorcy. Taki rodzaj kina zwany jest „kinem atrakcji”. DzieÅ‚ka Mélièsa to kilku- lub kilkunastominutowe opowieÅ›ci o prostej konstrukcji fabularnej. Sceny przypominaÅ‚y w nich odsÅ‚ony w teatrze, zaÅ› kamera zawsze byÅ‚a statyczna a plan ogólny. Méliès wprowadzaÅ‚ montaż nie w funkcji narracyjnej lecz wtedy, gdy wymagaÅ‚ tego trik. Jego dzieÅ‚a byÅ‚y wiÄ™c w caÅ‚oÅ›ci zgodne z estetykÄ… „filmowanego widowiska teatralnego”.

PomiÄ™dzy rokiem 1899 a 1915 stworzyÅ‚ ponad 500 filmów. Najbardziej znane dzieÅ‚a reżysera to „Podróż na księżyc” (1902), „Podróż do krainy niemożliwoÅ›ci” (1904), „Zdobycie bieguna” ( 1912) oraz „ZnikniÄ™cie damy”, gdzie kobieta znikaÅ‚a z kadru w chwili zatrzymania kamery, zostawiajÄ…c po sobie puste miejsce. W pierwszym z nich natomiast, skÅ‚adajÄ…cym siÄ™ z 30 obrazów, astronauci schwytani przez Selenitów, przypominajÄ…cych zwinne maÅ‚py, broniÄ… siÄ™ przed atakiem za pomocÄ… parasola. Film cieszyÅ‚ siÄ™ ogromnym powodzeniem, dziÄ™ki jego sukcesowi Méliès zyskaÅ‚ miÄ™dzynarodowÄ… sÅ‚awÄ™ i uznanie. Wspomniane obrazy majÄ… w sobie wiele z feerii, a niektórzy uważajÄ… je za prekursorskie dla gatunku okreÅ›lanego dziÅ› jako science fiction.

Niewiele mówi siÄ™ o tym, że reżyser tworzyÅ‚ również tak zwane „filmy niebieskie” – uznawane dawniej za pornograficzne, np. obraz „Dama w kÄ…pieli”, przedstawiajÄ…cy kobietÄ™ w bieliźnie wychodzÄ…cÄ… z kÄ…pieli i szybko zawijanÄ… w wieki rÄ™cznik. Pokazy „niebieskich filmów” zaczynaÅ‚y siÄ™ o godzinie 22 i byÅ‚y przeznaczone tylko dla dorosÅ‚ych mężczyzn.

Krytycy zarzucali Méliès,owi że jego filmy byÅ‚y niezwykle teatralne, sam reżyser przyznawaÅ‚, że najpierw myÅ›laÅ‚ o trikach, nastÄ™pnie o kostiumach, a na samym koÅ„cu martwiÅ‚ siÄ™ o fabuÅ‚Ä™: „MogÄ™ potwierdzić, iż scenariusz tak wykonany byÅ‚ bez jakiegokolwiek znaczenia, jedynym moim celem byÅ‚o wykorzystanie go jako pretekstu do ukazania nowych efektów specjalnych.” Mimo rozmaitych zarzutów cieszyÅ‚ siÄ™ szacunkiem kolegów po fachu. Charlie Chaplin nazywaÅ‚ go „alchemikiem Å›wiatÅ‚a”, a D.W. Griffith mawiaÅ‚, że „wszystko to co mamy w kinie bierze siÄ™ od Mélièsa”. Podobno nakrÄ™ciÅ‚ aż 1200 filmów, z czego znamy 552 tytuÅ‚y, zaÅ› do naszych czasów zachowaÅ‚o siÄ™ jedynie 100 czyli ok. 20-25%. Mimo wielkiej pasji twórczej i niezwykÅ‚ej fantazji, Méliès nie byÅ‚ czÅ‚owiekiem interesu. Jego filmy czÄ™sto przemontowywano i przypisywano innym autorom. Okradany przez wyÅ›wietlanie produkcji bez jego zgody, nie potrafiÅ‚ też poradzić sobie z konkurencjÄ… wielkich wytwórni, które jak grzyby po deszczu wyrosÅ‚y na oceanem. W 1914 roku jego ukochane studio zostaÅ‚o sprzedane i zburzone przez nowego wÅ‚aÅ›ciciela. Rozgoryczony, część filmów wrzuciÅ‚ do Sekwany.

Po czternastu latach grupa dziennikarzy znalazÅ‚a go w kiosku na paryskim dworcu kolejowym, gdzie sprzedawaÅ‚ sÅ‚odycze i zabawki. Åšwiat filmowy natychmiast zainteresowaÅ‚ siÄ™ odnalezieniem pioniera francuskiej kinematografii, w prasie ukazaÅ‚y siÄ™ jego liczne fotografie oraz szereg artykułów na temat wydarzenia. 16 grudnia 1929 roku zorganizowano wielki galowy pokaz filmów Mélièsa wygrzebanych z lamusa i odrestaurowanych z osobistym udziaÅ‚em twórcy. Podczas uroczystoÅ›ci, na której zgromadziÅ‚o siÄ™ dwa tysiÄ…ce pięćset osób, wzruszony bohater dnia wygÅ‚osiÅ‚ krótkie przemówienie, wyrażajÄ…c zadowolenie, że jego niedoskonaÅ‚e filmiki jeszcze dziÅ› podobajÄ… siÄ™ publicznoÅ›ci. Poza oklaskami gala ta nie przyniosÅ‚a Mélièsowi ani centa i nadal przebywaÅ‚ na dworcu Montparnasse. W 1931 roku miaÅ‚a miejsce kolejna uroczystość na cześć zapomnianego twórcy. Mistrzem ceremonii byÅ‚ Louis Lumière zaÅ› Méliès zostaÅ‚ uhonorowany Krzyżem Kawalerskim Legii Honorowej. Brawom, gratulacjom i uÅ›ciskom nie byÅ‚o koÅ„ca. W późniejszym liÅ›cie do przyjaciela na ten temat staruszek Méliès napisaÅ‚: „tym razem to już oficjalne dla mnie uznanie”. W trudnych czasach kryzysu gospodarczego honory nie zapewniÅ‚y reżyserowi godnego życia. WróciÅ‚ do swej pracy w kiosku, gdzie zarabiaÅ‚ tyle, że ledwo wystarczaÅ‚o mu na to, by nie umrzeć z nÄ™dzy. ZmarÅ‚ w przytuÅ‚ku, w 1938 roku.

Wiele jego pomysłów przetrwaÅ‚o do dziÅ›, chociaż w wyniku rozwoju techniki filmowej zmieniÅ‚a siÄ™ ich forma. ZdjÄ™cia nakÅ‚adane sÄ… obecnie stosowane do filmowego przestankowania, zwanego „przenikaniem”. Niesamowite filmowe przemiany i czary to czÄ™sto nic innego jak wÅ‚aÅ›nie „magiczne” triki, które na przeÅ‚omie wieków narodziÅ‚y siÄ™ w peÅ‚nej fantazji gÅ‚owie Georgesa Mélièsa.

Emilia Sękowska Artykuł pochodzi z portalu Esensja, wszelkie prawa autorskie należą do ich właścicieli.



Komentarze

Error connecting to mysql