Artystyczny jubileusz teatralny

Jubileuszowy X Przegląd Teatrów Alternatywnych  dobiegł końca. Co pozostawił po sobie, czy oddech sztuki był ciężki czy może lżejszy od jesiennego chłodu? Obserwując od lat poczynania Stowarzyszenia Artystycznego Ecce Homo, można stwierdzić, że lata pracy nie poszły na marne. Świadczą o tym choćby sypiące się na poszczególnych festiwalach nagrody dla aktorów.



Teatralne ucztowanie otworzył monodram „Traumnovelle” w reżyserii Stanisława Miedziewskiego na podstawie opowiadania Arthura Schnitzlera, który posłużył Stanley'owi Kubrickowi za podstawę scenariusza głośnego filmu „Oczy szeroko zamknięte”. Monodram ten to historia znudzonego małżeństwa, które zostaje poddane próbie lojalności. Spektakl był grany wielokrotnie w latach 2008 i 2009 na ogólnopolskich przeglądach. Później było eksperymentalnie za sprawa Teatru Terminus a Quo z Nowej Soli, który zaprezentował spektakl ,,Mgła”.

Drugiego dnia publiczność z entuzjazmem przyjęła monodram gospodarzy. Michał Pustuła jako ,,Gracz” wypadł fenomenalnie. Gratkę zafundowała kieleckiej publiczności Kompania Teatralna Mamro z Białołęki. „Przedstawienie Hamleta we wsi Głucha Dolna” chorwackiego pisarza Ivo Bresana w reżyserii Grzegorza Reszki rozbawiło pełną salę. W sztuce historia duńskiego księcia została wpisana w rzeczywistość socjalistycznej spółdzielni rolnej. Przypisane role szekspirowskie stały się odzwierciedleniem rzeczywistych postaw ludzkich.

Komediowy klimat zaprezentował Grzegorz Szlanga w przedstawieniu ,,Dziecko dla początkujących”. Po teatralnym śniadaniu i obiedzie przyszedł czas na deser w postaci wybitnej aktorki Ireny Jun, która w latach 60. związana była z kieleckim teatrem imienia Stefana Żeromskiego. Na przeglądzie zaprezentowała dwie jednoaktówki Becketta „Nie ja” i „Kołysankę”.

Podczas X Przeglądu Teatrów Alternatywnych Teatr Ecce Homo obchodził swoje 14. urodziny i na tę okoliczność przysłowiowym tortem była premiera „Grosse Action” w reżyserii Marcina Bortkiewicza. Sztuka na podstawie głośnej powieści „Łaskawe” Jonathana Littella została pomyślana jako ciąg zdarzeń z życia byłego SS-mana, w których uczestniczy on powtórnie.

Cztery dni teatralnych potyczek wypełnione były również imprezami towarzyszącymi. Dla złapania oddechu między spektaklami można było obejrzeć dwie wystawy fotograficzne, instalacje oraz ostudzić emocje na koncertach. Dzięki pracom Wojtka Habdasa zobaczyliśmy wcześniejsze realizacje teatralne Ecce Homo. W sobotę została otwarta wystawa fotograficzna Stowarzyszenia Twórczego Zenit – „Zenit startuje”. Na ekspozycję złożyły się: „Domki 2” Pawła Chmielewskiego, cykl dokumentujący fenomen największego w Europie zbiorowiska „małej architektury”, kieleckich ogródków działkowych z ich fantazją, pomieszaniem styków i świadectwem swojej epoki; „Ludzie” Tomasza Kozłowskiego – wizerunki osób w ciekawych sytuacjach oraz „Portrety” Agnieszki Łuczyńskiej, powstałe w Brazylii, Hiszpanii i Egipcie.
Ciekawą ekspozycję pokazał Piotr Salata, wykorzystując nieużywaną przestrzeń kotłowni. Mroki tego miejsca zainspirowały artystę do stworzenia opowieści na ten temat. Wprowadzając swoją materię w ten obcy świat, sprawił, że nabrała ona innego metafizycznego wymiaru.

Nowością tej edycji przeglądu było spotkanie autorskie z Wojtkiem Sceliną, studentem trzeciego roku socjologii na Uniwersytecie Jagiellońskim, kielczaninem, który zadebiutował w tym roku powieścią „Ostatni lot nad Kongo”.

Na scenie muzycznej wystąpił Rok'a'Feler, który od tego roku działa w Bazie Zbożowej. Muzyka zespołu to połączenie bluesa z hard rockiem. Grupa muzyczno-kabaretowa Jedyna Maść zagrała „Rokędrola” połączonego z sarkazmem, ludycznością, niepokojem, depresją i innymi cieszącymi ucho drobiazgami. Imprezę zakończył występ Natural Beat Band.

Joanna Klich


Data publikacji: 20-01-2011 o godz. 23:33:33, Temat: Teatr

Artykuł pochodzi z serwisu Wici.Info http://www.wici.info
Link do artykułu: http://www.wici.info/News,artystyczny_jubileusz_teatralny,12711,html