Kielce v.0.8

Sztuki plastyczne
Anna Ciszek: 疾by by這 ciep這!

 drukuj stron
Sztuki plastyczne Rozmowy Kielce
Wys豉no dnia 24-02-2010 o godz. 14:53:41 przez rafa 5653

Z Ann Ciszek rozmawia na temat wystawy „Sztuka S篡cia”, sztuki, pi瘯na i estetyki Agata Majcher.

14 stycznia w galerii „Lakiernia” odby豉 si wystawa pod tytu貫m „Sztuka S篡cia” autorstwa Anny Ciszek. Absolwentka Uniwersytetu Jana Kochanowskiego specjalizuj帷a si w malarstwie sztalugowym stworzy豉 MasKoty przekazuj帷e wszelakie emocje w misiach i kotkach ukryte.



Zacznijmy od rozmowy na temat Twojej wystawy. Dlaczego zdecydowa豉 si na tworzenie MasKot闚?

Anna Ciszek: Dlaczego maskotki? Przez zrz康zenie losu i przypadek! Kiedy porwa造 si moje ukochane rybaczki, kt鏎e by造 zrobione z bardzo fajnego materia逝. Postanowi豉m je jako zrecyclingowa i tak powsta pierwszy kot! Na pocz徠ku tulanki by造 bardziej ozdobne, sympatyczne. Z czasem nabra造 charakteru. Zacz窸am powoli do陰cza do nich teksty. Te przekazy stawa造 si coraz bardziej osobiste . Same maskotki te zacz窸y stawa si dla mnie medium, kt鏎ym wcze郾iej by blejtram czy karton. My郵 瞠 przej窸y funkcj mojej wypowiedzi artystycznej, na kt鏎 nie mog豉m znale潭 formy przez ostatnie lata. Zawsze lubi豉m 陰czy rzeczy pozornie sprzeczne, trudne do pogodzenia, kontrastowe, lubi豉m wywraca sensy. St康 poniek康 te „mi瘯kie formy” dla ukazania niekiedy trudnych temat闚.

Czym maj one by dla potencjalnego odbiorcy?

A.C.: Hm? Trudne pytanie pani redaktor! Czym one maj by? Te, kt鏎e s na wystawie chcia豉bym, aby stanowi造 jaki punkt do refleksji. Natomiast te sprzedawane w galeriach internetowych jako anaci s dowcipem, czym zabawnym, nadaj si na prezent itp. Jednak nie m闚my o nich. Skupmy si na tym, co znajduje si na wystawie. Te propozycje dobrze je郵i prowokuj do przemy郵e, budz emocje niekoniecznie te 豉twe i przyjemne w ko鎍u m闚i te o takich sprawach jak 鄉ier, inno嗆.



W zapowiedzi wystawy mo積a by這 przeczyta o maskotkach posiadaj帷ych funkcje no郾ika osobistych my郵i, przekona, potrzeb i emocji. Czy s to osobiste, twoje emocje? Czy mo瞠 bardziej swoiste apele do odbiorc闚?

A.C.: Kolejne trudne pytanie! My郵 瞠 s i tym i tym. W cyklu powsta造m na „Przedwio郾ie” s prace, wyra瘸j帷e moje osobiste frustracje ale s te takie kt鏎e s , jak to nazwa豉, apelem. Na przyk豉d mi z has貫m „ a gdzie tu sztuka krytyczna, konceptualizm, sztuka video”. Takich prezentacji brakuje mi w 鈔odowisku kieleckim.

Maskoty to odrobina t瘰knoty za dzieci雟twem. Czym w twoim 篡ciu obawia si ta t瘰knota i jaki ma ona wp造w na tw鏎czo嗆?

A.C.: Tak, s t瘰knot! Ta t瘰knota chyba najmocniej ujawnia si w potrzebie blisko軼i, przytulania, opieki, jak r闚nie w potrzebie beztroskiej zabawy, prostoty, byciu bezpo鈔ednim, szczerym. Co jednocze郾ie przek豉da si na form moich prac.

Czym w 篡ciu Anny Ciszek jest sztuka pi瘯no i estetyka?

A.C.: Sztuka jest na pewno czym, co nas porusza. Fajnym kryterium sztuki jest fizjologia, czyli je瞠li masz ciarki na plecach oznacza to, i wszystko dzia豉 jak nale篡. Pi瘯no to tak瞠 co poruszaj帷ego, a estetyka to prostota.

M闚isz, 瞠 bliski jest ci nurt sztuki krytycznej. Co ci w nim inspiruje?

A.C.: Ukazywanie tego co marginalne, odrzucone, trudne, bolesne, schowane...

To teraz pytanie egzystencjalne. Jaka jest rola m這dego artysty w dzisiejszej Polsce?

A.C.: Nie odpowiem na to pytanie. Ja tylko tworz misie i tyle!

Mo瞠 porozmawiamy o prowokacjach. Co s康zisz o sztuce agresywnej, szokuj帷ej widza, atakuj帷ej go. Jak odnosisz si do artyst闚 balansuj帷ych na r騜nych skrajnych granicach?

A.C.: M闚imy teraz o r騜nych artystach. Je瞠li dosta豉bym takie pytanie w odniesieniu do konkretnej pracy to w闚czas mog豉bym odpowiedzie, czy to ma sens, czy nie. Wa積 rzecz jest to, aby taka praca nie krzywdzi豉, nie niszczy豉 innych, nie sprawia豉 b鏊u. Cho to te problematyczna kwestia, bo nigdy nie wiemy, co kogo mo瞠 zabole.

A kiedy artysta pos逝guj帷 si terapi szokow, pr鏏uj帷 odbiorcy co u鈍iadomi, z premedytacj u篡waj帷 b鏊u, ma do tego prawo? Czy ty zdecydowa豉by si kiedy na takie posuni璚ie?

A.C.: Prawo ma na pewno, jeste鄉y wolnymi lud幟i, ale musi liczy si z konsekwencjami jakie mog go spotka w naszym kraju i w naszym spo貫cze雟twie. Ja bym si zastanowi豉 przed wystawieniem, jakie emocje mo瞠 dana praca wzbudzi i czy jestem w stanie to „ ud德ign望” (procesy, oskar瞠nia, protesty, odrzucenie) . K. Kozyra z tego co mi wiadomo „Piramid zwierz徠” przyp豉ci豉 siln depresj. Ja bym chyba nie da豉 rady pokaza takiej pracy, 瞠by obna篡 hipokryzj spo貫cze雟twa w kwestii mordowania zwierz徠. Za s豉ba jestem, mog豉bym nie umie jej obroni. Zw豉szcza 瞠 mentalno嗆 pewnych 鈔odowisk nie zawsze sprzyja dzia豉niom artyst闚.

Jakie Anna Ciszek ma artystyczne autorytety?

A.C.: Wiesz, ja chyba nie mam autorytet闚. Zwyczajnie lubi tw鏎czo嗆 niekt鏎ych artyst闚. Na cyklu z „ Przedwio郾ia” pojawi造 si takie nazwiska jak: Dawicki, Kozyra, W鎩cik. Dawickiego lubi za dowcip, za ironi w pracach Julity W鎩cik podoba mi si lekko嗆 z kolei K. Kozyra to dla mnie pewien symbol, ujawniania w tw鏎czo軼i tego co trudne, podejmowania temat闚 zwi您anych z to窺amo軼i, przemijaniem, cia貫m, 鄉ierci itd. Ponadto ch皻nie ogl康am prace Jadwigi Sawickiej. Lubi te obrazy Bettiny Bere za prostot i bezpretensjonalno嗆. Ceni te tzw. sztuk naiwn, za szczero嗆 wypowiedzi.

Jakie emocje towarzyszy造 ci podczas dzisiejszej wystawy?

A.C.: Zdenerwowanie, bo zastanawia豉m si, kiedy wreszcie przyjd moi znajomi.

Na zako鎍zenie, co chcia豉by powiedzie kielczanom?

A.C.: 疾by by這 ciep這! W atmosferze i w relacjach .


Komentarze

Ocena: 3.0/5 (298)

Powi您ane video

W temacie Sztuki plastyczne

Cudak z P豉wnej - Dariusz Mili雟ki

Wystawa Leona Wycz馧kowskiego

Toulous-Lautrec w cenie

Marek Cecu豉: Kielce mnie nie ograniczaj

Szczury wchodz na mury

74-678 exam products is that they can enable the candidates to get certified in 200-125 pdf 200-125 70-483 200-125 exam 642-999 300-210 pdf cism  |  200-125 IIA-CIA-PART3  |  cca-500  |  gpen  |  you can enjoy the full refund of purchasing fees policy. 70-534  |  cissp  |  300-101 pdf 1z0-062  |  200-125 pdf 210-260