Kielce v.0.8

Muzyka
Krzysia Górniak: Poszukiwanie dróg dojścia

 drukuj stron�
Muzyka Rozmowy
Wys�ano dnia 21-05-2010 o godz. 13:47:19 przez rafa 5151

Z gitarzystka jazzową - Krzysią Górniak rozmawiała Magdalena Kołodziej.

Zdaniem prof. George’a Steinera, znanego filozofa, „Muzyka to sztuka najbardziej metafizyczna, najbardziej zbliżajÄ…ca do Boga, kobiety zaÅ› nie potrafiÄ… tworzyć muzyki, bo ich umysÅ‚ jest realistyczny, jest od razu dojrzaÅ‚y, tymczasem tworzenie muzyki wymaga czegoÅ› z dziecka, z jego niedojrzaÅ‚oÅ›ci, naiwnoÅ›ci”…

PrzywoÅ‚ane przez paniÄ… stwierdzenie jest mÄ™skie i jednostronne. Uważam, że mężczyźni mieli wielkie kompleksy wobec kobiet. Ja nie uważam, żeby jakaÅ› pÅ‚eć w ogóle miaÅ‚a dominujÄ…cÄ… rolÄ™ – one siÄ™ uzupeÅ‚niajÄ….

Ale proszÄ™ szczerze… Jest Pani racjonalistkÄ…?

Często ulegam wrażeniu, że jestem radiem, które przepuszcza przez siebie energię, biegnącą z góry, z kosmosu, a następnie oddaję ją publiczności za pomocą instrumentu. Mając takie odczucie, trudno jest mi być racjonalistką sensu stricte.



Chce Pani powiedzieć, że w stwierdzeniu Steinera nie ma nic z prawdy i nigdy nie wpadła Pani w kompleksy przez żadnego mężczyznę?

Dziesięć, dwadzieÅ›cia lat temu, kiedy zaczynaÅ‚am grÄ™ na gitarze, owszem, bo chÅ‚opakom to przeszkadzaÅ‚o. Jednak z wiekiem mężczyźni dorastajÄ… i dostajÄ… gÅ‚Ä™bi. Wtedy wspaniale siÄ™ z nimi współpracuje. Prawda jest taka, że ciÄ…gle jest niewiele kobiet w jazzie, które grajÄ… na takim poziomie, żeby można byÅ‚o z nimi współpracować. Przynajmniej w Polsce… ZresztÄ… w Europie też jest ich niewiele.

Gdyby Pani śpiewała, to byłoby to zdzieranie gardła czy szept?

Trudno powiedzieć… ÅšpiewaÅ‚abym melodyjnie. Mnie to przychodzi zdecydowanie Å‚atwiej niż mężczyznom - zdecydowanie Å‚atwiej gra mi siÄ™ lirycznie, Å›piewnie i balladowo. Po prostu to jest cecha, której mężczyźni muszÄ… siÄ™ uczyć, bo bardzo rzadko jest im to dane z góry, albo muszÄ… przeżyć wiele lat, być starcami. Wtedy im to dobrze idzie (Å›miech).

Ale przecież Pani jest muzycznÄ… bizneswoman. Takie kobiety sÄ… zazwyczaj twarde, natomiast Pani muzyka jest wypeÅ‚niona miÄ™kkÄ… nutÄ… i zmysÅ‚owoÅ›ciÄ…. Może dziaÅ‚anie na takich odmiennych dwóch frontach to godzenie ze sobÄ… dwóch kobiecych sprzecznoÅ›ci…

Nie. W ogóle nie może być czegoÅ› takiego, bo muzyk musi harmonijnie podchodzić do siebie i do instrumentu, aby tÄ™ harmoniÄ™ przekazywaÅ‚ innym. I nawet jeżeli nam siÄ™ w pierwszej chwili wydaje, że coÅ› nie jest harmonijne, to znaczy, że po prostu muzyk taki jest – ma w sobie rodzaj dysharmonii, która w sumie jest wÅ‚aÅ›nie jego harmoniÄ….

Nie każdy przepada za taką specyfiką współczesnego jazzu. Może trzeba mieć w sobie coś konkretnego, żeby zrozumieć tę muzykę?

Ja kiedyÅ› też nie mogÅ‚am sÅ‚uchać jazzu. SÅ‚uchaÅ‚am reggae, punka… A jednego dnia poszÅ‚am na koncert Michaela Beckera – to byÅ‚ przypadek, dostaÅ‚am bilet i posÅ‚uchaÅ‚am sobie jazzu fusion-funky. To zmieniÅ‚o mój stosunek do tej muzyki, bo wczeÅ›niej sÅ‚yszaÅ‚am jedynie trudne harmonie i współbrzmienia. Czasami pierwsze odsÅ‚uchanie jakiejÅ› pÅ‚yty nie może nam siÄ™ podobać, a drugie i trzecie sÄ… już Å›wietne – coraz wiÄ™cej niuansów i odnoÅ›ników. Można lubić jazz, można go kochać.

Niestety, ludzie kojarzÄ… tÄ™ muzykÄ™ ze swingiem, z czymÅ› starym, wieloÅ›ciÄ… dźwiÄ™ków, plujÄ…cym siÄ™ saksofonistÄ…. A teraz jest tyle odmian, że sÅ‚owo „jazz” mogÅ‚oby przestać istnieć na rzecz „muzyki improwizowanej”. ArtyÅ›ci z Europy czerpiÄ… teraz z bardzo wielu źródeÅ‚. W internecie dostÄ™pny jest prawie każdy rodzaj muzyki, można siÄ™ inspirować. Na przykÅ‚ad na moim koncercie można usÅ‚yszeć etno, swing, latino, fusion i funky. To wszystko razem tworzy mieszankÄ™, która z odrobinÄ… pieprznej wirtuozerii daje nowÄ… jakość. Wydaje mi siÄ™, że to jest muzyka, która na pewno bÄ™dzie siÄ™ rozwijaÅ‚a. Hity z radia umrÄ… za pięć lat.

Zgodzi się Pani, że współczesny jazz jest dla intelektualistów?

Nie. Jest dla ludzi, którzy poszukują innych doznań, a nie papki radiowo-telewizyjnej. Jazz to nie jest muzyka łatwa i miła w pierwszym kontekście, chociaż ja akurat gram jazz ekspresyjny z ładnymi tematami i przestrzeniami. Dzięki tej muzyce można odnaleźć nowe pokłady siebie.

WiÄ™c nie ma co liczyć, że ktoÅ› trafnie zdefiniuje jazz jÄ™zykiem naukowym…

Aktualnie piszę pracę doktorską na temat improwizacji i współczesnej myśli estetycznej i wydaje mi się, że John Cage to kompozytor, który wiele wniósł do muzyki konceptualizmu. Dla mnie jest on prekursorem myśli metamuzycznej, czyli wyrażania innych sensów środkami muzycznymi.

Może z kolei Pani powinna być prekursorką polskiej, kobiecej muzyki gitarowej. Myślała Pani o tym, żeby stać się ikoną dla młodych dziewczyn, zachęcić ich do sięgania po gitarę elektryczną?

Ja wbrew pozorom jestem nieÅ›miaÅ‚a, wiÄ™c ja to tak nigdy nie potrafiÅ‚am. SÄ… osoby znacznie lepiej sprzedajÄ…ce siÄ™ ode mnie i lepiej dajÄ…ce sobie z tym radÄ™. Po prostu, jak ktoÅ› bÄ™dzie chciaÅ‚ dotrzeć do mnie i ze mnÄ… nawiÄ…zać kontakt, to może to zrobić, bo ja siÄ™ nie ukrywam. Do jazzu należy poszukiwać dróg dojÅ›cia…

Dziękuję za rozmowę.


Krzysia Górniak - wedÅ‚ug magazynu JAZZ Forum (7-8/2006, str. 27) „najciekawsza gitarowa jazzwoman w Polsce”, grajÄ…ca na gitarze elektrycznej kompozytorka, producentka, zaÅ‚ożyÅ‚a zespół Krzysia Górniak Band oraz wytwórniÄ™ Diuna Club. Absolwentka Uniwersytetu Muzycznego i Sztuki Dramatycznej w Grazu (Austria) w klasie gitary jazzowej.


Komentarze

Error connecting to mysql