Kielce v.0.8

drukuj stron�
Sport i Rekreacja MTBTurystyka i Podróże
Wys�ano dnia 01-05-2006 o godz. 16:00:00 przez pala2 23204

Jeżdżę na rowerze odkąd sięgam pamięcią, zawsze siedziało we mnie przekonanie, że na samym jeżdżeniu jednak się nie skończy i wyjdzie z tego coś więcej niż tylko hobby. Stało się tak jak przypuszczałem, a rowerowa obsesja wciąż nabiera na sile.

Trochę historii

Gdybym miał wehikuł czasu z chęcią przeniósłbym się na początek lat 80-tych, kiedy to wraz z przyjaciółmi z osiedla katowaliśmy poczciwe składaki z "Rometu". Z wielkim sentymentem wspominam tamte "Wigry 3" i "Jubilaty". Jeden z nich do dziś stoi u mnie w garażu. Nikt z nas nie zapomni kilometrów przejechanych na tym sprzęcie i przeróbek mających na celu wzmocnienia ich konstrukcji. Szczyt ulepszeń osiągnął Adrian Kurp "Spidi". Jego maszyna zbudowana na bazie żelaznej ramy i amortyzatorów od motorynki robiła prawdziwą furorę na osiedlu. W latach 90-tych przyszedł czas na pierwsze prawdziwe rowery górskie. Dla większości z nas stały się nieodłącznym elementem życia. Powstała pierwsza kielecka strona internetowa dotyczącą kolarstwa górskiego, pierwsze szlaki rowerowe i pierwsze ekstremalne pomysły spod znaku grupy "Kamikadze". Z początkiem XXI wieku rozpoczął się prawdziwy "boom" rowerowy. W Kielcach zaczęto rozgrywać kolarskie mistrzostwa polski, a nawet europy. Media zaczęły zauważać wzrastającą popularność tego sportu. W siłę rosła nieoficjalna ekipa uprawiająca kolarstwo ekstremalne. Wciąż podnosił się prezentowany przez nich poziom umiejętności i techniki jazdy.

Latem ubiegłego roku odebrałem telefon z informacją od mojego dobrego znajomego, że "ktoś zniszczył trasę zjazdową na Teleksie". Chodziło o ścieżkę z przeszkodami dla rowerów górskich, na której trenowała większość ludzi, których kręci "downhill" - czyli szybka jazda w dół. W przeciągu kilkunastu godzin kieleckie środowisko rowerowe zorganizowało się we wspólnym proteście przeciwko ignorowaniu społeczeństwa rowerzystów. Oprócz dziennikarzy nikt wtedy nie chciał rozmawiać z tymi ludźmi. Stało się jasne, że istnieje ogromna potrzeba sformalizowania działalności.

Stowarzyszenie

Wraz z grupą największych zapaleńców powołaliśmy do życia "Stowarzyszenie MTB Kielce - Świętokrzyskie Kolarstwo Górskie". Rozpoczęliśmy rozmowy z Lasami Państwowymi w sprawie legalizacji trasy na Telegrafie. Z Urzędem Miasta na temat budowy toru na os. Ślichowice i współpracy przy projekcie "Urbike - rozszerzenie polityki rowerowej miast". Ponadto kilka miesięcy przekopywaliśmy się przez papierologię związaną z rejestracją stowarzyszenia.

Głównym celem naszej działalności stało się poszerzenie możliwości uprawiania sportów rowerowych w Kielcach. Pragniemy pracować na rzecz rozwoju wszystkich odmian kolarstwa górskiego, szeroko pojętej turystyki rowerowej, kolarstwa amatorskiego, a także ekstremalnego. Propagujemy sporty rowerowe jako znakomitą zabawę, sposób na zdrowy styl życia i idealny środek transportu w mieście. Ponadto dbamy o rozwój i integrowanie środowiska rowerowego, upowszechnianie wiedzy o kolarstwie górskim i walorach turystycznych regionu świętokrzyskiego. Uważamy, że mieszkańcom Kielc potrzebna jest zarówno dobrze rozbudowana sieć bezkolizyjnych ścieżek rowerowych dla amatorów jak również trasy zjazdowe do uprawiania rowerowych sportów ekstremalnych.

Pod adresem www.mtb.kielce.pl prowadzimy stronę internetową z forum dyskusyjnym, aktualnościami, opisami tras rowerowych, filmami i zdjęciami. Średnio dziennie odwiedza ją około 150 osób, z czego dużą część stanowią również internauci z innych województw. Zrobiliśmy własne koszulki i bluzy rowerowe, spotykamy się na wspólnych wypadach, imprezach integracyjnych. Rozgrywamy między sobą zawody, a także wyjeżdżamy na oficjalne eliminacje, podczas których zawodnicy reprezentujący Kielce odnoszą spore sukcesy.

Ekipa

Wśród nas są ludzie w różnym wieku. Młodsi, starsi, grubsi i chudsi. Wszystkich łączy miłość do roweru. Tutaj nie liczy się ile pieniędzy kosztuje rower tylko jak wielki ma się zapał do jazdy. Większość powtarza, że "robimy to co na prawdę kochamy, że jest to nasza pasja, że jesteśmy inni od większości ludzi, którzy gonią za pieniędzmi, nie mają czasu na nic". Część z naszych przyjaciół zdejmuje na weekend garnitur, zakłada kask i przesiada się ze służbowego samochodu na rower. Zdarzało się, że niektórzy spali z rowerem, a jeszcze inni przyjeżdżali nim na swój własny ślub. Rower to znakomity sposób na oderwanie się od kłopotów i stresu spowodowanego pracą. "Niezależnie od uprawianego typu kolarstwa, wszystkie osoby zrzeszone w Stowarzyszeniu MTB Kielce -ŚKG stanowią grupę zapalonych rowerzystów, dla których rower to nie tylko sposób transportu, ale przede wszystkim sposób na spędzanie wolnego czasu, a niekiedy wręcz sposób na życie. Każdy z członków stowarzyszenia praktycznie w inny sposób rozpoczynał swoją przygodę z rowerem. Dla niektórych zaczęło się wszystko od przypadkowego kontaktu z rowerem, dla innych była to kontynuacja zainteresowań wyniesionych z lat dziecinnych. To co powoduje, że osoby zrzeszone w Stowarzyszeniu jeżdżą na rowerach to nie tylko sam rower, ale również możliwość wspólnego spędzania czasu i dzielenia się doświadczeniami, aktywność, nowe doznania i oczywiście adrenalina."- mówi Dariusz Walkiewicz, Sekretarz Stowarzyszenia MTB Kielce - ŚKG. "Jężdżę na rowerze bo jest to moją pasją, pomaga oderwać się od rzeczywistości. Po prostu taki drugi świat, w którym wszystko jest cacy" dodaje Igor Paprzycki, jeden z członków Stowarzyszenia.

Są wśród nas rowerowi maniacy dzięki, którym jest naprawdę ciekawie. Najbardziej widowiskowa grupę stanowią bikerzy jeżdżący "freeride", "downhill", "street" itp. Pasjonaci uzależnieni od adrenaliny i ekstremalnych sytuacji. Niektórzy z nich z uśmiechem mówią: "Ludzie mogą myśleć, że jesteśmy świrami, ale przynajmniej my nie spędzamy czasu na paleniu i piciu pod blokiem. Mamy swoją pasję i to jest najważniejsze". Niektóre z ich wyczynów można obejrzeć na amatorskich produkcjach filmowych takich jak seria "CK Reprezent" kręconych ręką Piotrka Soleckiego "Pita" lub innych filmów np. Grześka Maciejewskiego "Presto" lub chłopaków od "streetu".

Oczywiście nie byłoby prawdziwej sportowej pasji, gdyby nikt nie ścigał się w zawodach. W szczególności należy wymienić osiągnięcia Piotra Tkaczuka i wywalczone przez niego I miejsce w Mistrzostwach Polski w Maratonach XC, Łukasza Wieczorka "Tytan" - IV miejsce i Kamila Gierbuszewskiego - VIII miejsce, w ogólnopolskich zawodach "Da Grasso Downhill Challenge". Spore sukcesy odnoszą także Grzegorz Maciejewski "Presto"- Tomasz Tkaczuk "Pikolo" i wielu innych, których nie sposób wymienić jednym tchem.

Sporą grupę w Stowarzyszeniu stanowią również pasjonaci turystyki rowerowej. W szczególności przeprawowej i krajoznawczej - grupa "Cyklotraper". To dzięki wypadom rowerowym z nimi, niektórzy "świeży" rowerzyści poznają uroki okolic Kielc i całej ziemi świętokrzyskiej.

-----------------
MTB - (z ang. mountain biking) - kolarstwo górskie
XC - (z ang. cross country) - jedna z dyscyplin MTB, jazda o urozmaiconym górskim terenie
DH - (z ang, downhill) - jedna z dyscyplin MTB, szybka jazda z góry
FR - (z ang. freeride) - dyscyplina MTB, jazda bez ograniczeń, połączenie kilku stylów
Street - (z ang. Ulica) - jazda po mieście połączona z wykonywaniem akrobacji (tzw. trików)