Kielce v.0.8

Kultura
Paszporty Polityki

 drukuj stronę
Kultura Polska
Wysłano dnia 23-11-2009 o godz. 13:46:25 przez rafa 1603

Ruszyła kolejna, siedemnasta, edycja Paszportów "Polityki" - nagród kulturalnych przyznawanych młodym twórcom - wręczenie nagród nastąpi na początku stycznia 2010 roku w czasie uroczystej gali.

Jako pierwsze zostały ogłoszone nominacje filmowe. Od festiwalu w Gdyni powtarzano opinie, że 2009 rok był naprawdę wyjątkowy w najnowszej historii polskiego kina. Po raz pierwszy od lat w recenzjach - i w zamieszczonych niżej rekomendacjach - można przeczytać, że nasi twórcy są w stanie zrobić dobry film, ambitny, ale jednocześnie skierowany do szerszej widowni.

Znane są też nominacje w dziedzinie sztuk wizualnych. Nie był to rok wielkich odkryć i nieoczekiwanego wybuchu talentów. Sukcesy odnosili głównie ci, którzy już wcześniej dobrze radzili sobie w sztukach wizualnych. Wielka mnogość galerii, blogów o sztuce, wystaw i pomysłów spowodowała także wiele rozbieżności w ocenie tego, kto na Paszport "Polityki" zasługuje. Krytycy sztuki ponownie byli w swych wyborach wyjątkowo niezgodni. Zgłoszono bowiem nazwiska aż 21 twórców, ale tylko sześciu spośród proponowanych przed rokiem.

Kolejne nominacje zostaną ogłoszone w następnych tygodniach: teatr - 25 listopada 2009, muzyka poważna - 2 grudnia 2009, muzyka popularna - 9 grudnia 2009, literatura - 16 grudnia 2009.


PASZPORTY 2009 - NOMINACJE

FILM

Borys Lankosz - za przywrócenie wiary w to, że polski reżyser potrafi nakręcić film z tzw. ambicjami ("Rewers").

"Pierwszy raz od kilku lat miałem w kinie wrażenie, że oglądam film wyrastający mocno z tradycji szkoły polskiej, ale przy tym nowy i świeży, opowiadany językiem XXI w. Lankosz to nie 'nowy Wajda', czy 'nowy Kawalerowicz', mówi bowiem innym, swoim głosem. Jak silnym - okaże się za kilka lat. Na razie wygląda mi na debiut dekady." (Michał Chaciński)

"Głosuję na Lankosza. Za przywrócenie wiary w to, że polski reżyser potrafi nakręcić film z tzw. ambicjami, który daje się z przyjemnością oglądać. A może 'Rewers' to film do oglądania, który ma ambicje? Na jedno wychodzi." (Lech Kurpiewski)

"Robiąc 'Rewers' - arcyprzewrotny, formalnie dopieszczony film o przeklętym polskim losie - debiutujący Lankosz przetarł szlaki wielu swoim kolegom filmowcom. Być może dzięki wielkiemu sukcesowi filmu chociaż niektórzy z nich przekonają się, że warto myśleć po swojemu." (Anita Piotrowska)


Marcin Koszałka - za to, że współtworzy obrazami klimat opowiadanych historii (zdjęcia do filmu "Rewers").

"Jako twórca ekshibicjonistycznych dokumentów porusza i niepokoi. Jako operator jest genialny. Nie podporządkowuje filmu własnym wizjom i koncepcjom. Współtworzy obrazami klimat opowiadanych historii." (Barbara Hollender)

"Od lat regularnie występuje w dwóch konkurencjach na przemian: jako wyrafinowany operator, świetny partner swoich reżyserskich rówieśników i jako autor-dokumentalista. W Gdyni sfilmowany przezeń czarno-biały (ale bynajmniej nie biało-czarny) obraz PRL-u przyczynił się w znacznym stopniu do sukcesu 'Rewersu'." (Tadeusz Lubelski)

"Oddaję głos na Marcina Koszałkę, autora stylowych zdjęć do 'Rewersu' i całego mnóstwa intrygujących dokumentów." (Małgorzata Sadowska)


Xawery Żuławski - za niezwykłe na polskim gruncie połączenie wyrafinowania i popu ("Wojna polsko-ruska").

"Zgodnie ze starą regułą obiecujący debiutanci nie dają sobie rady z drugim filmem. Z Xawerym Żuławskim było odwrotnie: w debiucie ("'Chaos'") chciał za dużo, za to drugi film okazał się spełnieniem. Jego 'Wojna polsko-ruska' jest filmem nieoczekiwanym, inteligentnym, pozostającym w pamięci, a przy tym - nieodparcie śmiesznym." (Tadeusz Lubelski)

"Adaptacja silnie zakorzenionej w języku prozy Doroty Masłowskiej była nie lada wyzwaniem. Reżyser, który mógł jej sprostać musiał być osobowością równie silną, co pisarka. Żuławski nie tylko umiał przełożyć 'Wojnę...' na ekran, ale dał jej swój wyraźny autorski charakter pisma." (Magdalena Michalska)

"Niezwykłe na polskim gruncie połączenie wyrafinowania i popu. Żuławski znalazł filmowy odpowiednik przedrzeźniającego języka Masłowskiej. Zwodzi widza swoistym wdziękiem zdegradowanej, dresiarskiej popkultury, a równocześnie okrutnie ją parodiuje, demaskuje sztuczność przedstawionego świata. Kino wirtuozerskie, kolorowe, zabawne i smutne zarazem." (Tadeusz Sobolewski)


Ponadto zgłoszeni zostali:
Aleksandra Bednarz (za rolę w filmie niezależnym "Druciki"), Paweł Borowski (za film "Zero"), Bartosz Konopka (za dokument "Królik po berlińsku"), Piotr Marecki (za książki-wywiady z polskimi reżyserami), Wojciech Pacyna (za film "Nigdy nie mów nigdy"), Katarzyna Rosłaniec (za film "Galerianki"), Borys Szyc (za główne role w "Wojnie polsko-ruskiej", "Enenie" i "Handlarzu cudów"), Rafał Wieczyński (za film "Popiełuszko. Wolność jest w nas"), Adam Woronowicz (za role w 6 filmach, w tym główną w filmie "Popiełuszko").

Nominowali: Michał Chaciński (TVP Kultura), Barbara Hollender ("Rzeczpospolita"), Lech Kurpiewski ("Newsweek"), Tadeusz Lubelski (Uniwersytet Jagielloński), Magdalena Michalska ("Dziennik Gazeta Prawna"), Anita Piotrowska ("Tygodnik Powszechny"), Jerzy Płażewski ("Kino"), Jacek Rakowiecki ("Film"), Małgorzata Sadowska ("Przekrój"), Tadeusz Sobolewski ("Gazeta Wyborcza").


TEATR


SZTUKI WIZUALNE

Anna Konik - za umiejętność wnikliwego zarejestrowania tego, co trudne w ludzkim doświadczeniu.

"Jej prace wyróżniają się dojrzałością i odwagą poruszania niepopularnych tematów - ludzi wykluczonych, starych, samotnych, zdziwaczałych." (Monika Małkowska)

"Za uczynienie z medium filmowego narzędzia wrażliwego na psychikę człowieka. Za umiejętność wnikliwego zarejestrowania tego, co trudne w ludzkim doświadczeniu - choroby, samotności, wykorzenienia. Oraz za precyzję w konstruowaniu z obrazów naznaczonych emocjonalnie i poetycko, instalacji o przestrzennym, zwartym, architektonicznym porządku." (Katarzyna Włodarska)


Karol Radziszewski - za pracę własną, pracę nad sobą i za... umiejętne sikanie w torcik.

"Likwiduje polskie tabu na temat bycia gejem. W tym roku przygotował znakomitą wystawę w Zachęcie. Prowokacyjną, miejscami antypatyczną, ale nowatorską." (Dorota Jarecka)

"Nominacja za odwagę i nowatorskie podejście w pokazaniu sztuki w warszawskiej Zachęcie. Za konsekwentną postawę artystyczną, wyrażaną we wszystkim, czego się podejmuje." (Marek Nowicki)

"Nominacja za pracę własną, pracę nad sobą, a nade wszystko za umiejętne sikanie w torcik." (Jacek Werbanowski)

"Jest artystą wciąż szukającym nowych wrażeń, tożsamości w sztuce, wolności w życiu, niezależności w kontekstach społecznych i egzystencjalnych." (Paweł Łubowski)


The Krasnals - z nadzieją, iż okoliczności związane z ewentualnym odbiorem Paszportów, skłonią grupę do dekonspiracji.

"Nominacja za dość udaną próbę przekłucia wszechobecnego balona, pełnego pseudokrytycznego bełkotu. Z nadzieją, iż okoliczności związane z ewentualnym odbiorem Paszportów, skłonią grupę do dekonspiracji." (Jacek Werbanowski)

"Za konsekwentne komentowanie rzeczywistości społeczno-politycznej i krytykę układów towarzysko-artystycznych. Jest przykładem nowoczesnej i bardzo skutecznej autopromocji przy pomocy Internetu." (Marek Nowicki)

"Przez swoje prowokacje artystyczne wobec establishmentu sztuki przeciwstawiają się skostniałym układom i koteriom. Ich mistyfikacje i interwencje nadają świeży powiew w świecie sztuki. Są autorami pierwszego od wielu lat skutecznego buntu artystów wobec zastanej rzeczywistości menadżersko-kuratorskiej i to nie tylko w Polsce." (Paweł Łubowski)


Ponadto zgłoszeni zostali:
Paweł Althamer, Wojciech Bąkowski, Olaf Brzeski, Michał Budny, Wojciech Doroszuk, Roman Dziadkiewicz, Maurycy Gomulicki, Łukasz Jastrubczak, Tomasz Kowalski, Zbigniew Libera, Kamil Kuskowski, Anna Molska, Anna Orlikowska, Agnieszka Polska, Tomasz Rygalik, Maciej Sieńczyk, Zorka Wollny, Paweł Żak.

Nominowali: Piotr Bernatowicz ("Arteon"), Grzegorz Borowski ("Obieg"), Dorota Jarecka ("Gazeta Wyborcza"), Rafał Kamecki (portal www.artinfo.pl), Paweł Łubowski ("Artluk"), Monika Małkowska ("Rzeczpospolita"), Marek Nowicki ("Sztula.pl Gazeta Antykwaryczna"), Anna Theiss ("Dziennik. Gazeta Prawna"), Jacek Werbanowski ("Exit"), Katarzyna Włodarska ("Art & Business")


MUZYKA POWAŻNA


MUZYKA POPULARNA


Źródło: www.polityka.pl/paszportypolityki


Komentarze

Ocena: 2.3/5 (12)

W temacie Kultura

Krzysztof Kasowski: Cieszę się z tego, co mam

Najstarszy ''kielecki scyzoryk''

Na początek Firmamentu manipulacja

Więcej pieniędzy na kulturę

Moda na chuliganów

74-678 exam products is that they can enable the candidates to get certified in 200-125 pdf 200-125 70-483 200-125 exam 642-999 300-210 pdf cism  |  200-125 IIA-CIA-PART3  |  cca-500  |  gpen  |  you can enjoy the full refund of purchasing fees policy. 70-534  |  cissp  |  300-101 pdf 1z0-062  |  200-125 pdf 210-260