Kielce v.0.8

Muzyka
W這dzimierz Kiniorski: Nie mam 瘸dnej bajki

 drukuj stron
Muzyka Rozmowy Kinior,Kultura 安i皻okrzyskie
Wys豉no dnia 23-05-2006 o godz. 14:00:00 przez pala2 1481

Z W這dkiem Kiniorskim: kompozytorem, multinistrumentalist, twórc flap stylu i pierwszym Flapmanem Rzeczpospolitej rozmawia豉 Agnieszka Koz這wska-Piasta.

Do domu W這dka Kiniorskiego w Zagna雟ku pojechali鄉y w jeden z pierwszych wiosennych dni. S這鎍e leniwie wygl康a這 zza chmur, li膨c promieniami resztki brudnego 郾iegu. Po wypiciu herbatki i krótkiej rozmowie towarzyskiej przeszli鄉y do pracowni na pi皻rze. Tam mieli鄉y wyj徠kow okazj pos逝chania kilku nowych utworów W這dka. Dodatkow atrakcj by przyjazd Krzysztofa Trebuni, lidera Trebuniów Tutków, który odwiedzi W這dka, aby wspólnie pracowa nad nowym projektem. Krzysztof przys逝chiwa si naszej rozmowie i w陰cza w ni zw豉szcza w momentach, gdy W這dek stara si by...zbyt skromny.

- Jeste muzykiem. A tak dok豉dniej?
- Wydaje mi si, 瞠 tak naprawd to jestem kompozytorem, multinistrumentalist, mo瞠 wizjonerem (鄉iech). Je郵i instrumentalist, to na pewno saksofonist. Wydaje mi si, 瞠 tych par elementów sk豉da si na moj osob.

- Tak ma這? A jaki gatunek muzyki preferujesz?
- To ju inna bajka. Gatunek muzyki? Nie istnieje nic takiego. To jest tylko i wy陰cznie pewien proces, który odzwierciedla czas. Tak naprawd jestem wyedukowanym jazzmanem. Ale przecie nie b璠 ca造 czas gra jazzu. Jacek Ostaszewski kiedy powiedzia: ile mo積a gra solo. Tak naprawd odbiorcy jazzowi szukaj ca造 czas tego, co ju by這. Najwi瘯si jazzmani maj z tym problem. Na przyk豉d Herbie Hancock po 鄉ierci Milesa Daviesa, eksperymentowa na du瘸 skal, chcia豚y robi co innego. Jak zaprosili Hancocka do Polski, to chcieli, 瞠by przyjecha ze swingiem, a przecie Herbie robi ju co innego. Ale nawet on w swoich poszukiwaniach, stara si trzyma pewnej linii, bo inaczej móg豚y straci publiczno嗆. Natomiast ja nie mam 瘸dnej bajki, w zwi您ku z tym robi, co chc. Gdy mnie co fascynuje, to po prostu to robi. To si jednak m軼i, bo trudno jest, aby przeci皻ni odbiorcy s逝chali tego, co ja, bo ka盥y ma przecie co robi i nie ma czasu penetrowa nowo軼i. Jak wydam jak捷 rzecz, to z regu造 ona jest niestrawna, bo mam wra瞠nie, 瞠 nikt tego nie rozumie, nikt tego nie s逝cha. Szczerze mówi帷 my郵, 瞠 taka jest moja rola.
Tutaj siedz帷y pan Krzy mo瞠 potwierdzi.

Krzysztof Trebunia -To nie jest do ko鎍a prawda z tym nies逝chaniem.
- Uprawiam naprawd wiele stylów muzycznych: muzyk wspó販zesn elektroniczn mam przyjemno嗆 gra z panem Krzysztofem Knittlem, Markiem Cho這niewskim. We wrze郾iu jedziemy na koncerty do Chin. Moja rola polega na tym, 瞠 jako instrumentalista dobarwiam te wszystkie elektroniczne d德i瘯i. Gra貫m te rock and roll z Kinior Sky Orchestra, czy z Kinior Orchestra. Gdy chc si komu przedstawi muzycznie, daj po 10 p造t na raz, bo inaczej nie jestem w stanie wyja郾i, co ja robi naprawd.

-Czy to oznacza, 瞠 nie masz jakiego ulubionego stylu?
- Mam, to Flap Style. To, co robi, jest stylem Flap. Gdyby spojrze na Flap ideologicznie, nazwa豚ym go eklektyzmem muzycznym, który dzieje si dok豉dnie tu i teraz. W ka盥ym momencie to zawsze b璠zie Flap, je郵i to tylko b璠zie nowoczesne.

- A czy Flap mog gra inni, czy Flap równa si Kiniorski?
- Jasne, 瞠 mog. Jak znajdzie si nast瘼ca Flapu, b璠zie Flapmanem. Okre郵aj帷 najpro軼iej, Flap to po陰czenie muzyki wirtualnej z muzyk live, czyli w gr mog wchodzi wszystkie po陰czenia, nawet te najbardziej zaskakuj帷e.

-Wymy郵i貫 nie tylko Flap Style, ale i festiwal. Czym jest Hasarapasa?
- W tym roku odb璠zie si ju po raz dziewi徠y. Hasarapasa to termin wymy郵ony przez Radka Nowakowskiego. To on znalaz zakl璚ie w przedwojennej "Radostowej". Poda豉 je 90-letnia Katarzyna Zemsta ze wsi S這piec ko這 Sukowa. (Zakl璚ie brzmi: Hasa rapasa Mila parila Ka郾ender ka郾efinder kominder - red.). Ja zorganizowa貫m pierwszy festiwal. To by這 du瞠 wydarzenie. Zjecha豉 si ca豉 ekipa kielecka z Polski: by Liroy, Piasek, K.A.S.A. Festiwal odby si w Zagna雟ku "U Ducha", wi璚 nikt nie podejrzewa, 瞠 tutaj mo瞠 zdarzy si co tak fajnego. Festiwal przeszed ró積e koleje losu. Odbywa si w kieleckim Wagonie w Kielcach, w ubieg造m roku odby這 si to w ramach festiwalu Alternatiff, cho nie bardzo lubi, gdy jest to tylko jeden element jakiej wi瘯szej ca這軼i. W tym roku Hasarapasa odb璠zie si na Bazie Zbo穎wej, Rafa Nowak to pilotuje. Robimy to w豉軼iwie bez pieni璠zy, wi璚 b璠zie to raczej spotkanie towarzyskie z zachowaniem tradycji Hasarapasy. Przez te osiem lat tyle fajnych rzeczy si dzia這, wi璚 warto to kontynuowa. Nast瘼n 10. Hasarapas chc zrobi znowu w Zagna雟ku, mo瞠 w starym hucisku w Samsonowie. Licz na dofinansowanie z Unii, projekt ju z這篡貫m. Marzy mi si, aby Hasarapasa mia豉 taki charakter ludyczny, obrz璠owy, troch szama雟ki.

- Jeste wyznawc buddyzmu. To religia czy filozofia 篡cia?
- Przy takich pytaniach najcz窷ciej odsy豉m do ksi捫ek. Buddyzm nie jest ani jednym, ani drugim. Nie jest te psychologi. Nie klasyfikuje si na 瘸dn z tych pó貫k. Jest drog poznania siebie. Jest te nierozerwalnie zwi您any z miejscem, w jakim si znajdujemy. To ju zeuropeizowany buddyzm. Te terminy nie padaj w miejscu, gdzie buddyzm powsta. Dla mnie buddyzm jest gówn motoryk, dzi瘯i niemu bardzo du穎 si dowiaduj o muzyce, o sobie. Nie ulega w徠pliwo軼i, 瞠 to jest fascynuj帷a sprawa. Wra磧iwo嗆, percepcja, postrzeganie zjawisk w momencie, gdy przygl康am si d德i瘯owi, to ca貫 spektrum, zagadnienie dotycz帷e istoty rzeczy jest nies造chanie szerokie. W chwili, gdy cz這wiek jest - 瞠 tak powiem - ma這 rozbudzony, nie powinien by artyst, bo nie tworzy, po prostu przez niego nie przechodzi informacja. Na tym to polega. Na Wschodzie mówi si i ja to ci庵le powtarzam, 瞠 artysta nie ma 瘸dnego udzia逝 w tworzeniu, kreacji. On jest tylko tak scen, na której rozgrywa si teatr kosmiczny. On przekazuje tylko i wy陰cznie tzw. emisj, jest tylko przeka幡ikiem, nie ma w tym jego udzia逝. Tak si urodzi po prostu, takie ma predyspozycje. Moim zdaniem, kiedy jeste wyj徠kowo rozbudzony, to ta sztuka si robi ot tak, po prostu. Ja my郵, 瞠 osoba, która prze篡豉, przecierpia豉, przyjrza豉 si, przemodli豉 si, jest artyst. Jestem przekonany, 瞠 potrafi豉by bardzo du穎 zrobi. I niejednokrotnie tacy ludzie na pewno potrafi robi o wiele 鈍ie窺ze, 鄉ielsze rzeczy, jakiej artysta nie jest w stanie zrobi. Bo maj to co, a nie maj wiedzy, nie s niczym ograniczeni. Tylko ludzie nie wiedz, 瞠 sztuka jest du穎 prostsza ni si wydaje. Wszyscy uznaj, 瞠 sztuk jest co, co robi inni, a tymczasem tak naprawd ka盥y jest w stanie robi sztuk.

-Czy w swoich muzycznych poszukiwaniach jeste sobie wierny? Czy ka盥y nast瘼ny muzyczny krok wynika z poprzedniego, czy raczej jest odej軼iem od poprzednich prac artystycznych?
- W ogóle nie spekuluj. Gdy co mi wpada w r璚e, co mnie zainspiruje, po prostu zaczynam to robi. Nie kombinuj. Przyznam si szczerze, 瞠 gdybym mia takie predyspozycje, to zrobi豚ym jak捷 produkcj np. Madonnie, 瞠by zrobi pieni康ze, why not? Tylko, 瞠 豉pi si na tym, 瞠 nie wiem, czy potrafi豚ym tak robi. Jest teraz taka piosenka, któr 酥iewa Krawczyk. Ja bym tego Krawczyka tak nie zrobi. Wyszed豚y mi zakalec. Sukces tego utworu polega na tym, 瞠 ludzie rozumiej te b瑿enki, ten sofcik, troch elektroniczki, stary wokal, harmoni. Chodzi o to, aby tym minimalnym post瘼em trafi w ciekawostk. Je郵i zrobi si za du篡 krok, co niestety czasami robi, to ludzie ju tego nie dobiegaj i jeste samotny. Z drugiej strony chc by w zgodzie z samym sob. By mo瞠, gdybym jako si zbli篡 do takiej muzyki... takiej artystki...(鄉iech). Wydaje mi si, 瞠 to, co teraz tworz jest bardzo komercyjne. Ale ju si nauczy貫m, 瞠by to konfrontowa z lud幟i, którzy maj taka perspektyw.

-Kiedy powiedzia貫, 瞠 tworzysz przede wszystkim dla siebie...
- Ja my郵, 瞠 tak wszyscy robi. To najpierw musi podoba si autorowi, a dopiero potem reszcie.

- Sk康 pomys, aby szuka motywów w muzyce etnicznej, nie tylko tej polskiej, ale i z ca貫go 鈍iata?
- Tutaj du篡 udzia ma na przyk豉d W這dek Kleszcz, on mi umo磧iwi pierwsze spotkanie z Mamadu, potem byli Trebunie. To naprawd fajny go嗆. Jest smakoszem muzyki. Ostatnio ca陰 noc rozmawiali鄉y w radiu. 安ietnie nam si gada這, odd德i瘯 by spory. To on wymy郵i i podsun掖 pomys, aby - jak to okre郵i - "zdaabowa" Trebuniów.

- A co z odrywaniem muzyki folkowej od korzeni?
Panta rei, wszystko p造nie, nie oszukujmy si, nie ma skansenów. Ja my郵, 瞠 folk idzie sobie swoj droga, na tyle na ile b璠zie mo積a to zachowa, b璠zie przechowywane z pokolenia na pokolenie i ca豉 rodzina Trebuniów si o to postara. W programie "X-Wagon" komentowa貫m klip Zakopower i powiedzia貫m, 瞠 wszyscy górale z Polski to s Trebunie, czy kto chce, czy nie chce. To Trebunie przetarli szlak. 10-13 lat temu próbowali鄉y 陰czy te dwa 鈍iaty. Wszyscy nast瘼ni ju maj wzorzec. Wystarczy nadstawi ucha i ju wiadomo, jak to robi. Ja nie mam odno郾ika, nie mam wzorca, robi to troch niedok豉dnie, spontanicznie. Dopiero nast瘼na osoba b璠zie mog豉 to sobie wyczy軼i.

- A co je郵i chodzi o muzyk ca貫go 鈍iata? Kiedy odrywamy j od religijno軼i, kiedy odrywamy j od rytuaów?
- Ja to traktuj jako d德i瘯. W ogóle nie zastanawiam si, jakie to ma 廝ód這, nie znam te j瞛yka. Sampluj, kombinuj zderzam jedno z drugim itd. D德i瘯 jest abstraktem, kogo to obchodzi, sk康 on jest. Interesuje mnie sam aspekt twórczy, czyli zabawa z d德i瘯iem. Fascynuje mnie rytm i barwa. Kiedy interesowa豉 mnie pewna rytualno嗆 w czasie koncertów. Robi貫m takie rzeczy na koncercie solowym. Ale robi貫m to spontanicznie i nie mia這 to 瘸dnego pod這瘸 ideologicznego. W ten sposób mo積a dotrze do ludzi i to daje szans, 瞠 ludzie zwróc uwag na orygina.

- Ci庵le poszukujesz w muzyce. Czy wyobra瘸sz sobie moment, gdy staniesz pod 軼ian i stwierdzisz, 瞠 ju nie masz czego szuka? W jakim wywiadzie powiedzia貫, 瞠 denerwuje ci, gdy zaczynasz u篡wa elementów ju przez ciebie ogranych.
- To nie jest mo磧iwe. Sztuka jest wolno軼i, a to, co si tworzy mo瞠 by na przyk豉d kwesti samopoczucia, predyspozycji, zdrowia i tak dalej. Rzeczywi軼ie, nie lubi si powtarza. W豉郾ie po to gram na tylu instrumentach i na koncercie te tak jest. Co mnie dra積i, nie podoba mi si, wi璚 bior nast瘼ny instrument. Poza tym komputer daje nieograniczone mo磧iwo軼i 陰czenia muzycznych elementów. Kiedy nie by這 dost瘼u do sampli, loopików. A teraz maj wszyscy i ka盥y ma inne brzmienie. Nie wa積e s metody, jakimi si do czego dochodzi, tak naprawd liczy si efekt. Kiedy tak by這, 瞠 wi瘯szo嗆 piosenek by豉 z jednymi b瑿nami, a teraz jest naprawd kosmos.

- Czy muzyka elektroniczna ma jakie ograniczenia?
- Nie ma. Jestem zdania, 瞠 gdyby nie elektronika nie by這by rozwoju muzyki. Zagadnienia melodyki, harmonii, wszystko oparte na alikwotach, to jest zupe軟ie ograniczone. Preparacja, brudy, wszystko 陰cznie z paleniem fortepianu ju by這. Happening Cage'a - 4 minuty i 33 sekundy ciszy. Oczywi軼ie, 瞠 delikatnie da si jeszcze eksperymentowa, nawet przy Chopinie. Ja w t przestrze nie wchodz, do tego potrzeba naprawd ekspertów. Ale mo磧iwo軼i eksperymentów s tam minimalne. W elektronice jest ogrom mo磧iwo軼i, cho oczywi軼ie wszystko zale篡 od artysty. Ja si ciesz, 瞠 mam potencja, mog mie i live i elektronik i staram si, aby proporcje by造 zachowane, 瞠by nie by造 to tylko techniczne rzeczy. 疾by te 篡we, ludzkie: solówka, jaki akord, dociera造 do ludzi.

- Elektronika zabiera jeszcze jedn rzecz, Darek Makaruk mówi, 瞠 na scenie wygl康a jakby sprawdza e-maile. Ty jeste tak ciekaw osobowo軼i, 瞠 podczas koncertu mo積a ci nie tylko s逝cha, ale i ogl康a.
- I w豉郾ie dlatego Makaruk gra ze mn (鄉iech). Najgorsz recenzj, jak dostali鄉y na koncercie, to gdy kto wkurzony powiedzia, 瞠 my gramy z p造ty. Muzyka elektroniczna jest trudna: sterylna, z olbrzymi dynamik. Cz瘰to ludzie na scenie chowaj elektronik, a eksponuj muzyków, bo to jest wiarygodne. Na dodatek ci篹ko jest j wyemitowa na koncercie na 篡wo.

- A nad czym teraz pracujesz?
- Przecie s造sza豉 (mowa o nowych puszczanych nam utworach). Jeszcze nie wiadomo. Bardzo si ciesz, 瞠 Krzy przyjecha, bo teraz mo瞠my zrobi nast瘼ny etap. Ile to ju lat?
Trebunia: - Teraz to ju jest archeologia. Te pie郾i ludowe kieleckie one s tak przez media wynaturzone. Ca造 ten folklor nizinny polski by tak fatalnie pokazywany, 瞠 praktycznie wszystko trzeba zacz望 na nowo. No i W這dek zaczyna. Dla mnie to jest bardzo cenne, bo zajmuje si tak muzyk i chc, aby si ona rozwija豉. Ale nie chodzi, aby ludziom na si喚 co wciska. Trzeba to poda takim j瞛ykiem i w taki sposób, aby to mia這 sens. Aby ludzie stan瘭i zachwyceni. A to naprawd nie b璠zie 豉twe, po tym, co ju si wydarzy這 z貫go. Podobnie z folklorem góralskim. Niby jest moda na muzyk góralsk od stu lat, ale s podobne niebezpiecze雟twa i wyst瘼uj podobne przesyty, przek豉mania. Zespo造, które wywodz si z gór, albo si kreuj na zespo造 góralskie pokazuj to w sposób tak zniekszta販ony, wchodz w komercj i przewa積ie poziom artystyczny te siada. Nagle si okazuje, 瞠 mo積a jeszcze co z tego obszaru wzi望 tak na 鈍ie穎, ale to musi by w豉郾ie kto taki jak W這dek, 瞠by nie mie tych wszystkich obci捫e.

- Jeste guru dla m這dych twórców, jeste cz這wiekiem-legend...
- Nie s康z. Mo瞠 dla pokolenia takiego jak Rafa Nowak, on by dzieciakiem, ja ich znam od m這dzie鎍zych lat. W tym czasie 瞠by si z nimi skontaktowa, to ja musia貫m zej嗆 z Jamesa Browna, z Young Power z obszarów jazzowych do rock'n'rolla, 瞠by z nimi nawi您a kontakt. Ca造 czas to pilotowa貫m, ale w sumie to dzia這 si bez mojego udzia逝. Taki teren: jeste鄉y w tym miejscu i gramy sobie razem.

- Ale przecie masz kilku wychowanków...
- To si dzieje naturalnie. Ka盥y muzyk starszy, który si zadaje z m這dszym jako oddzia逝je. Czasami dzieje si po鈔ednio, czasami bezpo鈔ednio. Darek Makaruk ju si buntuje. K.A.S.A. na pocz徠ku te udawa, 瞠 wszystko wie. Dopiero po pewnym czasie docenia si takie kontakty. Powiesz dwa s這wa, do których na pocz徠ku nikt nie przywi您uje wagi, a potem okazuje si, 瞠 to s wa積e dwa s這wa. Owszem mówi si, 瞠 K.A.S.A. to mój wychowanek, 瞠 Liroy, ale to si nie dzieje na zasadzie czeladnictwa.
Trebunia: - Gdy nagrywali鄉y druga p造t z udzia貫m Jamajczyków, przy du篡m udziale W這dka, to on wymy郵i detal, który okaza si niezwykle wa積y. Nasza muzyka by豉 g瘰ta, by豉 tak form sko鎍zon. My鄉y si bali czegokolwiek doda, 瞠by nie zepsu, a W這dek powiedzia: odejmijcie jedno poci庵ni璚ie smyczkiem. Prosty zabieg, który spowodowa ca陰 mas pomysów, dzia豉, inspiracji.

- Z czego jeste najbardziej dumny?
- Z syna (鄉iech).

- A muzycznie?
- Z tego przedostatniego utworu, który Ci puszcza貫m. A za chwil b璠 najdumniejszy z tego, co zrobi貫m z Krzysiem. Ka盥a z rzeczy, które robi jest kolejnym etapem i za ka盥ym razem wydaje mi si, 瞠 to jeszcze nie to.


Rozmawia豉 Agnieszka Koz這wska-Piasta


Komentarze

Ocena: 2.9/5 (121)

W temacie Muzyka

LUC & Rahim - Otwieramy ludziom umys造...

Skubas: Pomys堯w mam a za du穎

Jacek Biele雟ki: w Kielcach s ludzie ze l郾ieniem

Tu Es Petrus - Ty Jeste Ska豉

Hemp Gru - Klucz

74-678 exam products is that they can enable the candidates to get certified in 200-125 pdf 200-125 70-483 200-125 exam 642-999 300-210 pdf cism  |  200-125 IIA-CIA-PART3  |  cca-500  |  gpen  |  you can enjoy the full refund of purchasing fees policy. 70-534  |  cissp  |  300-101 pdf 1z0-062  |  200-125 pdf 210-260