Kielce v.0.8

Teatr
Zaproszenie na egzekucję w Kubusiu

 drukuj stronę
Teatr Teatr Kubuś,
Wysłano dnia 10-09-2015 o godz. 09:52:02 przez rafa 811

- Nieporządek jest tutaj niemożliwy, możliwe są jedynie przesunięcia. – mówi ze sceny Cyncynat C., główny bohater „Zaproszenia na egzekucję” (reż. Sabina Wacławczyk); opartego na powieści V. Nabokova najnowszego spektaklu Teatru Kubuś. Prapremiera już w sobotę, 12 września.



Debiutująca w potrójnej roli – adaptatorki, scenografki i reżyserki - Sabina Wacławczyk eksponuje w swojej sztuce wątek antyutopijny „Zaproszenia…”. Oto w świecie totalnej inwigilacji, wyjałowionym z jakiejkolwiek indywidualności, pojawia się promyk nadziei, jedyna autentyczna postać o imieniu Cyncynat C. (pierwsza poważna rola Mateusza Brodowskiego). Z miejsca zostaje on wtrącony do więzienia, gdzie oczekuje tytułowej egzekucji. Jego współwięźniami stają się także widzowie umiejscowieni przez twórców w bezpiecznym obserwatorium – na widowni.

- Całość przypomina „Truman Show”. – mówi odpowiedzialny za dramaturgię spektaklu Szymon Adamczak, twórca teatralny i student MISH na UAM w Poznaniu – My, jako widzowie, jesteśmy tymi, dla których ten program został nakręcony. Będąc częścią namalowanego zamysłu, a jednocześnie żywego planu, od początku jesteśmy uczestnikami całego procesu.

Odbiorcy zaproszeni są nie tylko na egzekucję, ale również na poprzedzający ją absurdalny bal maskowy. Cyncynata C. i jego szarą prycz otacza bowiem pierścień ludzi-kukiełek. Ich jedyną twarzą jest maska - gombrowiczowska gęba sformatowana do zimnego oblicza bohaterów Orwella.
- Wybrałam teatr lalkowy ze względu na taką, a nie inną formę aktorską. W teatrach dramatycznych maska jest już od dawna zapomniana. Tu płomień jeszcze się tli. – tłumaczy reżyserka – Sam Nabokov też umieścił je w swojej powieści.

„Zaproszenie…” okazuje się opowieścią o tym, jak łatwo w rękach człowieka kruszeje naczynie ulepione z obcych mu materiałów. System totalitarny nie może się ludziom udać, bo jest wymierzony przeciwko ludzkiej naturze. Systemów totalitarnych już w Europie nie mamy, ale nadal jesteśmy ludźmi. Mocno słabymi, brzydko ładnymi, poprzecznie równoległymi stworzeniami, które bywają swoim profilem społecznościowym o wiele częściej niż sobą.

Zespół przyznaje, że materiał źródłowy jest trudny, bardzo bogaty i niełatwo było przełożyć go na język teatru, który będzie w stanie „zadziałać”.
- Po przeczytaniu książki byłem przerażony. Po przeczytaniu adaptacji byłem jeszcze bardziej przerażony. Po wejściu na scenę zacząłem się uspokajać. – uśmiecha się Mateusz Brodowski, odtwórca głównej roli – To wymarzony debiut dla młodego aktora, ale zarazem wielkie, emocjonalne wyzwanie.

Autorem przekładu jest Leszek Engelking, kompozytorem muzyki - Włodzimierz Kiniorski. Ruchem scenicznym zajmuje się Ewelina Ciszewska. Oprócz Brodowskiego w spektaklu wezmą udział także Zdzisław Reczyński, Ewa Lubacz, Michał Olszewski i Andrzej Kuba Sielski.

„Zaproszenie na egzekucję” w Teatrze Kubuś to drugi, po „Sklepach cynamonowych”, spektakl realizowany w ramach sceny dla dorosłych.


grolecki


Komentarze

Ocena: 3.9/5 (36)

W temacie Teatr

Zabierz do domu kawałek historii

Pilot Kieleckiego Festiwalu Teatralnego

Sławomir Holland znów w Kielcach

Wywiad z głównym Ocelotem

Magiczna stodoła, czyli Wesele w Dąbrowie

Nowy sezon w Kieleckim Teatrze Tańca

Po premierze ''Dziadów''

74-678 exam products is that they can enable the candidates to get certified in 200-125 pdf 200-125 70-483 200-125 exam 642-999 300-210 pdf cism  |  200-125 IIA-CIA-PART3  |  cca-500  |  gpen  |  you can enjoy the full refund of purchasing fees policy. 70-534  |  cissp  |  300-101 pdf 1z0-062  |  200-125 pdf 210-260